30 dilli ülke...

Yıllar önce Milliyet Blog'da yazdığım birkaç yazıyı okudum biraz önce. Daha bi cesaretliymişim sanki. Ve melankoliye bağlamadan, ciddi konuları bile daha neşeli bir dille yazıyormuşum. Şimdi ciddi konulardan konuşacaksam, daha bir ağırlaştırıyorum dilimi. Sanki konunun ağırlığını dille vermek çok önemliymiş gibi. 
Ağır konulardan bahsedelim hadi.

Mesela kendimi açık açık belli etmek istiyorum şu an. Ne kafada olduğumu herkes bilsin, her öğrensin, isteyen düşman, isteyen dost olsun istiyorum. İki dillilik meselesi...

İnsanlar değerlidir benim gözümde. Hatta hani din konularına falan da girersek, en büyük sevabın insanlara iyi davranmak olduğunu kabul eden biriyimdir, o yüzden de bana kötülük yapan insanları bile "ama o da iyi insan aslında özünde, sadece biraz değişik" diye tanımlamamdan dolayı "sen zaten yukardan iblis inse, o çok iyi biri aslında diyeceksin" yorumlarına maruz kalırım. Böyle de salağım.
Neyse işte, insanları severim. Dolayısıyla Kürtler'i de severim. Hatta adamların müziğine karşı özel bir tapınma halim var. Değişik bir melodi dehaları var, bunu kabul etmek lazım. Bir sürü Kürt arkadaşım da var. Hepsiyle de gayet iyi aram.

Yalnııııııız...

Şu "anadilde eğitim" konusu fazlasıyla rahatsız etmekte beni. Hayır, rahatsız etmesi, Kürt düşmanlığımdan, insan haklarına olan saygısızlığımdan, özgürlük karşıtlığımdan vs. kaynaklanmıyor. Sadece biraz vatan sevgisi var işin içinde. Milliyetçi olduğumu kimseden gizlemem. Dozunda milliyetçilik her zaman iyidir.

Vatan sevgisinden kastım; vatanın birlik içinde olmasını istemem. Şu an bağırılan isteklerin sonucunda birlik mirlik olmaz. Bazı esaslar vardır, bir ülke kurarken. Bir ad belirlersin, bir dil belirlersin... Ortak bir dil olur ortada. Resmi dairelerde, okullarda vs. kullanılan. Hadi diyelim anadilde eğitim kabul edildi. Türkiye'nin hali ne olacak o zaman?

Bir tek Kürtler yaşamıyor ki Türkler'den ayrı olarak afedersiniz... Bunun Lazı var, Ermenisi var, Rumu var, Çerkezi var... Var anam var. E hadi herkes kendi dilinde okusun o zaman.
Ütopik görüşleri savunmak kolay. Ama o görüşleri savunurken sevgi kelebeği kimliğimizden sıyrılıp, biraz daha gerçekçi bakmamız lazım olaylara.

Biz 30 dilli bir ülkeyiz kardeşim. Ama Türkiye Cumhuriyet'inin BİR tane resmi dili var. O da TÜRKÇE. Kabul et veya etme...

21 yorum:

  1. Çok komikmiş bu yazın :)) Doğrudan "Benim Kürt arkadaşım da var" geyiğine girmişsin. :) Tabii böyle durumlarda hep tek taraflı düşünme yanlışına düşülüyor, kimsenin ana dilde eğitim alma hakkını elinden alma gibi bir lüksümüz yok bizim. Kaldı ki Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne imza atmış bir ülkeyiz. Ana dilde eğitim alma hakkını koruyan bir sözleşmedir bu, ulusal hukukun da üstündedir. Ama teori pratikle örtüşmüyor tabii. Kimse Türkçe silinsin demiyor ki. Ama ne Kürtlerin ne de başka bir etnik grubun ana dilini yok sayma hakkına sahip değiliz. Nasıl insanları seviyorsun, herkese iyi niyetle yaklaşıyorsun çözemedim ben? "Sizi severim ama sadece Türkçe iletişim kurabilirsiniz, ana dilinizde kendinizi ifade hakkınız kimin umrunda"... Buna zorbalık denir.

    YanıtlaSil
  2. Kendi aralarında istediklerini konuşsunlar işte rahat rahat anadilde eğitim ne oluyor ? Bundan sonra başka istekleride olur özerklik falanda isterler çok istiyolarsa verin kardeşim diyarbakırdan öteyi onlara ama diğer bölgelerde bir tane kürt kalmıcak. Nasıl yaşarlar çok merak ediyorum

    YanıtlaSil
  3. Şimdik, ben sizin yorumunuza nasıl komik demiyorsam siz de benim yazıma komik diyemezsiniz sevgili adsız kardeşim, hadi bunu geçelim...

    İkincisi, benim kimsenin ana dilini yok saymak gibi bir derdim yok, tekrar bi okuyalım yazıyı, hayır ne yazık ki böyle bir düşünce belirtmemişim orada. Ayrıca, herkes kendi dilini konuşabilir, ben sokakta adamın ne konuşacağına karışamam ama "birlik" olayı önemli olduğu için resmi dairelerde tek dilin konuşulması gerektiğini savunuyorum. Dolayısıyla bu zorbalık değil.

    Ha bi de, ben cidden insanları seviyorum. Siz öyle olmadığını düşünseniz de.

    YanıtlaSil
  4. Hala komiksin. Hatta şimdi daha da komiksin. Yazında resmi daire sözü geçmiyor. Eğitimden bahsediyorsun. Resmi dairede kullanılacak olan dil tabii Türkçedir. Bunu tartışmaya bile gerek yok. Yalnız sen yazında başka bir konuya değiniyorsun, arkasında dur lütfen. Benim tekrar okumama gerek yok yazını. Kendi anadilinde eğitim alamayan kişinin dil yetileri ya hiç açığa çıkamaz ya da zamanla körelir. Bu da ifade özgürlüğü ihlalidir ve zorbalıktır. Ayrıca bahsettiğim gibi temel hak ihlalidir. Yasal olarak suçtur yani aslında. AİHM dava kararları internet sitesinde yayınlanıyor, eğitim hakkı/ifade hakkı alt başlıklarında örneklerini görürsün. Sen o dili resmen tanımadıkça yok saymış olmuyor musun? Hayır sen zaten adamın sokakta ne konuşacağına karışamazsın, bunu onlara bir özgürlük tanıyormuş ya da kıyak geçiyormuş gibi söylemen çok abes. Bir de milliyetçilik adı altında yapılıyor ya bunlar... O kadar seviyorsanız ülkenizi, her türlü unsuruna da saygı gösterin. O "öteki" unsuru olmadan sen milletinin tanımını zaten yapamazsın. Umarım hayatının bir dönemimde azınlık olarak yaşamak- yaşamaya çalışmak nedir anlayacağın bir ortamda bulunursun. Gerçi senin bunu kendi yaşadığın topraklarda tecrübe etme gibi bir durumun yok, o yüzden tam bir empati kuramayabilirsin ama en azından temel hakların önemini kavraman açısından faydalı olabilir.

    YanıtlaSil
  5. Bakış farklılığı: Ben okulları da resmi daireler olarak görüyorum.

    YanıtlaSil
  6. Ha bir de; resmi daire sözü geçmiyor demiştiniz değil mi? "Ortak bir dil olur ortada. Resmi dairelerde, okullarda vs. kullanılan." Bu yüzden tekrar okuyun demiştim.

    YanıtlaSil
  7. Pınar lafı çevirmede çok ustasın. Yazının konusu ana dilde eğitim, sen bana geçiyor geçmiyor muhabbeti yapıyorsun. Kendi yazının ana konusunu ben mi anlatayım sana? Ben daha üst seviye bir tartışma beklemiştim ama sen laf cambazlığından öteye geçemedin maalesef. Okullar da resmi dairedir falan. :)) Öğrenciler de memur o zaman? Epey literatür eksiğin var senin, yazın bilimsel ya da akademik değil- tabii olmak zorunda da değil- duygusal temellere dayanıyor. O yüzden de savunmasını böyle kelime oyunlarıyla yapabiliyorsun sadece. Ben de daha fazla vakit kaybetmek istemiyorum ve temennimi yineliyorum.

    YanıtlaSil
  8. Sorun şu ki; eğer tartışma bir yere varmayacaksa, kimseyle tartışmam. Sizinle bir tartışmaya girsek bile, hiçbir yere varamayacağız. Çünkü şurada iki satırlık yazılarda sezdiğim kadarıyla sürekli karşıdakini ezmeye çalışma, dalga geçerek olayı ilerletme gibi bir tavrınız var. Benim yazım akademik değil evet. Ama en azından sizin gibi sırf karşımdaki farklı görüşten diye onu "komik" olmakla veya "bilgi eksiklikliğiyle" suçlamıyorum.

    Ha bir de şu var; ben kendi kimliğimle konuşurken, karşımda adını bile açıklamaktan çekinen biriyle asla tartışmam.

    YanıtlaSil
  9. Pınar var sana bi gıcıklığı bu adsızın

    YanıtlaSil
  10. Bu klasik bahaneye siginarak benii hic sasirtmadin, tesekkur ederim. Tartismam degil, tartisamam desen daha dogruu olurdu ama neyse, kendini avutabilirsin tabii.

    YanıtlaSil
  11. Son yorumunuzda bile bi alay, bi küçümseme... Ama hala ad açıklayacak cesaret eksikliği. Neyse, siz de bu şekilde kendinizi savunmaya çalışın.

    YanıtlaSil
  12. Adsız kişi iki kelime daha fazla bildiği için laf ebeliğini çok güzel yapıyor,yok insan hakları mahkemesiymiş de yok şuymuş da yok buymuş da...30 yıldır çoluk çocuk demeden teror -onların dediğiyle gerilla- illeti masumları öldürdü.Bundan sonra da kendileri gelip "insan hakları mahkemesi" diyor.Hangi taraf insan hakları mahkemesi çiğnemiş?Ki 1910-1950 arasında çıkan bilmem kaç isyandan hiç bahsetmiyorum!Kısacası diyorum alsınlar Doğu Anadolu'yu. Bizim ekmeğimizden havamızdan yararlanmak için federallik istiyorlar. Ben istemiyorum kardeşim! Apayrı bi ülke olsunlar, biz de onlara sınır ambargosu koyalım, buradaki tüm kürtler de oraya gitsin.Buranın havası temiz, sahilleri kılsız kalsın.Ben devlete verdiğim verginin bu yaratıklara gitmesini istemiyorum!

    YanıtlaSil
  13. Adsız aynı zamandada sıfatsız ve vatansız biri bence. Belli ki Türkiyeyi beğenmemiş. Türkçemizi de beğenmiyorsan ananı da al git derim ben sana Adsız :) Kürtçe bir dil değil, lehçe. Adam gibi araştırırsan görürsün, lehçenizin büyük çoğunluğu Türkçe, Farsça, Arapça, Osmanlı Türkçesinden oluşuyor. Bazen birbirinizi bile anlamıyorsunuz ama hala bir kendini ispat etme çabası. Kabul edin işte kültürünüz de yok dilinizde. Hepiniz aynısınız. İyi birşey yaptığınızda ben Kürt, kötü birşey yaptığınızda ben Türküm dersiniz. Böyle de iki yüzlüsünüz. Gidin Irak 'a orda yaşayın, ben topraklarımı vatan hainlerine vermem. Hadi cevap yaz da tartışalım çok istiyorsan, pek bir hevesliydin de Pınar alttan aldı, bir de bizi dene.

    YanıtlaSil
  14. Yaradılmış herşey yaratıktır Pinar. :D

    YanıtlaSil
  15. Ecem, öncelikle ben Kürt değilim, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşıyım, ailem de Makedonya göçmeni. Türkiye'nin beğendiğim ve beğenmediğim birçok yönü var; ama sonuç olarak burada yaşıyor olmam demek sadece güzellikleri görüp diğer her şeye gözümü kapatmak demek değil. "Türkçenizi" beğenip beğenmeme durumum aslında cevap vermeye değer bir şey bile değil ya neyse... Türkçe benim ana dilim. Bana göre de ana dil beğenip beğenmeme kıstaslarına tabi olan bir şey değil. Böyle bir de bizi dene falan gibi tehditkar cümlelerine değil, Türkçe'yi beğenmemiş gibi komik savlarına cevap yazmak için yazdım bunu. Madem adsız konusuna bu kadar taktınız, benim adım Müge ve herhangi bir sitem olmadığı için buraya yorumumu başka türlü gönderemiyorum. Kürtçe'nin lehçe olmasına gelince, bu onun resmen tanınmasını engelleyen bir şey değildir- ki lehçe olup olmadığı da tartışmalıdır-. Kürtler'in kültürünün ve dilinin olmadığını söylemek ise, aman aman, ne diyeceğimi bilemedim... Kültür ne demektir, biliyor musunuz? İnsan topluluklarının yarattığı her türlü etkileşim ürününe ve bunların oluşturduğu örüntülere denir kültür. Muhtemelen sizin aklınızda daha görkemli bir şeyler canlanıyor; ama Kürtler'in kültürü yoktur demeniz fena halde dehşete düşürücü. Maalesef argümanlarınız vatan sevgisi ekseninden ayrılamadığı için yapmaya çalışılan şey tartışmaya seviyesine çıkamıyor. O yüzden de benim için vakit kaybından başka bir şey değil. Tekrar buraya yazmayı da düşünmüyorum, istediğiniz düşünceyi öne sürüp istediğiniz hakareti edebilirsiniz.

    YanıtlaSil
  16. Hakaret etmedim gerçekleri söyledim. Araştır dedim bir dil olmadığını görebilirsin tartışılacak bir şey değil bu bir gerçek yani. Ve evet bana göre Kültürleri yok he ama aptalca kan davaları, küçük kızları evlendirme, aşiret olaylarına kültür denirse tamam kültür olsun nasıl kültürse artık. Madem gerek görmüyordun cevap yazmaya değer bulmuyordun niye yazdın birşeyler o zaman ? Kendini de azınlıktan saydığın için üstlenip bunları yazdın. Milliyetçi olurum bu kimseye batmamalı zaten ama neyse ki çoğu kişiye batıyor. Kimse özellike ben ülkenin kötü yönlerini görmemezlikten gelmiyorum. Aksine üzülüyorum. Zamanında uğruna savaşılmış kanlar akıtılmış bu vatan şimdi bu saçma çift anadil ve bunun gibi tüm bölücü tartışma ve kışkırtıcı protestolardan dolayı bölünmek üzere. Bende elimden geldiğince bunun olmaması için her yerde de sesimi duyururum. He bu arada dili beğenmiyor olabilirsin ama ben Türkiye Cumhuriyeti vatandaşıyım diyorsan ve bu ülkede yaşıyorsan tek dil olan Türkçeyi konuşacaksın. Benim orada beğenmek beğenmemek olayına girme sebebim madem burada pek bir rahatsızsınız ve özgür olmadığınızı söylüyorsunuz o zaman kendinizi ait hissettiğiniz başka bir ülkeye gidin. Ne ülkemi bölmeye çalışın ne de sabrımı taşırın.

    YanıtlaSil
  17. türkiyede faşizm

    YanıtlaSil
  18. Adsız insan, ister yaz ister yazma. Ama kürtçeyi iyice bi araştır, dilleri nereden nasıl şekilde doğmuş, nelerle karışmış...Ama hep kürt veya kürt yanlısı uzmanlardan araştırma. İşin rast gelsin.

    YanıtlaSil
  19. Hahahahaha komün olmayan herkes Faşisttir ahahah :D Git işine Adsız ya. Çin'de Rusya'da soykırıma uğrayan Türklerin yanında olalım desem olmassın, niye? Türk lafı duyunca faşizmmmmmm!!!!! aahhaaha Stalin çok güzel bi gençlik yetiştirmiş. Kendinden olmayan herkes faşisttir. Hadi güle güle.

    Şu veledi kaale almayın.

    YanıtlaSil
  20. muktedir sorgulamaz ''vat tan hai ni si niz''

    YanıtlaSil

 

Instagram

Twitter Updates

Meet The Author

çince ve benim adım yanyana geçmeli bunu bilin. dil ve tarih coğrafya fakültesi'nden mezunum, yani gayet siyasi bir kişiliğim de var, bunu da bilin. küçüklüğümden beri şehir şehir gezerim, bilin. birçok alana el atmış durumdayım, her şeyden biraz tadarım, ney de üflerim, piyano da çalarım, bunları da bilin. ha bak bilgiye inanırım. bilmeye inanırım. hayatın çekilirliğini bilmede ararım. hep beraber bilelim. bilgi karın doyurmasa da kalbi doyurur diyelim. www.pinaraltay.com